eDia SZTE OK edia.hu logó
MTA-SZTE DTTK logó
eLea SZTE logó

Óvoda – iskola átmenet támogatása:
Iskolakezdő Mérőcsomag (IKM)

Online feladatok gyermekeknek


Az online Iskolakezdő Mérőcsomag (IKM) gyors és adekvát visszacsatolás biztosításával segítheti a pedagógusok fejlesztő munkáját.


A papíralapú módszerekkel az adatfelvétel csak úgy valósítható meg, ha minden egyes tanulóval külön elvégzik a vizsgálatokat. Ebben a formában az adatok felvétele és az eredmények feldolgozása jelentős többletterhet jelent a pedagógusoknak.

Az új technológiai megoldások segíthetnek alkalmazkodni a kihívásokhoz, többek között megnyitják az utat a csoportos adatfelvétel és a hatékonyabb adatfeldolgozás irányába. Az Iskolakezdő Mérőcsomag jelenleg négy fő terület vizsgálatát teszi lehetővé: tablet- és egérhasználat műveletei, olvasás előkészségei, korai numerikus készségek és induktív gondolkodás.


A gyerekek eredményeiről a pedagógusok azonnali visszajelzést kapnak, a rendszerbe belépve megjelennek az összesített adatok, a viszonyítási pontok, valamint minden gyermek esetében szöveges értékelés is készül.



Tablet- és egérhasználat


A tablet- és egérhasználat feladatsor célja, hogy lehetőséget adjunk az adatfelvétel során szükséges műveleteknek a gyakorlására. A feladatok kialakításakor fontos szempont volt, hogy olyan feladattípusokat és műveleteket gyakoroljanak a gyerekek, amelyek a többi eszközben is megjelennek.

Olvasás előkészségei


Az olvasás előkészségei feladatsor a fonológiai tudatosság egyes komponenseinek fejlettségét vizsgálja. A fonológiai tudatosság egy gyűjtőfogalom, ami a szavakon belüli fonológiai egységek azonosítását és manipulációját lehetővé tevő készségeket foglalja magában.

Korai numerikus készségek


A korai numerikus készségek feladatsor a számolási készségeket, számok helyes sorrendjének ismeretét, különböző mennyiségekkel végzett számolási műveleteket, számképek, arab számok felismerését vizsgálja.

Induktív gondolkodás


A gyerekek induktív gondolkodásának vizsgálatához figuratív elemeket tartalmazó sorozatokat, analógiákat és osztályozás feladatokat alkalmazunk.

Motiváció növelése


A motiváció felkeltése és fenntartása érdekében a feladatokat egyszerű kerettörténetekbe illesztettük. A Korai numerikus készségek és az Induktív gondolkodás feladatsorok megoldása során például a gyerekek Süninek segítenek összegyűjteni lufikat, hogy az almával teli zsákokat az otthonába tudja szállítani.

Az Iskolakezdő Mérőcsomagot az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport, valamint az SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoport munkatársai fejlesztik. A feladatok az eDia rendszerből érhetőek el (edia.hu).
Amennyiben bővebben szeretne tájékozódni az egyes területekről, kattintson a Tanulmányok feliratra! Az eDia rendszerről a Bővebben az eDia-ról feliratra kattintva olvashat.


Próbálja ki a demó feladatinkat!


Az alábbi demó tesztek segítségével bemutatjuk az eszközök elméleti hátterét, valamint a feladatok működését. A feladatok hanganyagot is tartalmaznak, ezért kérjük, figyeljen arra, hogy az eszköz (számítógép, tablet), amin megoldja a teszteket, ne legyen teljesen lehalkítva!

Ha korábban még nem regisztrálta magát a rendszerben, a Regisztráció gombra kattintva megteheti azt.


Regisztráció a demó feladatokhoz



Az Iskolakezdő Mérőcsomag használatához vegye fel velünk a kapcsolatot az alábbi elérhetőségeken:

eDia Kutatásszervező Csoport
email (iskola): iskola@edu.u-szeged.hu
email (óvoda): ovoda@edu.u-szeged.hu
Telefon: +36-62/544-354