A Szegedi Pedagógiai Műhelyben több mint 50 éves múltja van az óvoda-iskola átmenetet támogató iskolakészültség tesztek fejlesztésének. A szemtől szembeni adatfelvételt kívánó PREFER-t, majd annak továbbfejlesztett változatát a DIFER-t, a bizonyos teszteket online kínáló eDIFER, illetve a teljes mértékben digitális IKM (Iskolakezdő Mérőcsomag) követte. Az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport munkatársai mindezen tapasztalatokra, illetve a legfrissebb hazai és nemzetközi szakirodalomra és kutatási eredményekre építve kidolgozott egy újgenerációs, innovatív, a technológia adta lehetőségeket teljes mértékben kihasználó tesztcsomagot, az eDia EDIT-et (eDia Elektronikus Diagnosztikus Iskolakészültség Tesztek).
Az eDia EDIT tesztjei négy terület átfogó monitorozását, gyorsdiagnosztika felállítását teszik lehetővé: a tesztek megoldásához szükséges tablet- és egérhasználat képességét, illetve az olvasás-írás elsajátításához szükséges nyelvi előkészségeket és készségeket, a matematika tanulásának alapfeltételét jelentő számolási előkészségeket, valamint a hatékony tanulás szempontjából fontos gondolkodási képességeket.
A diákok eredményeiről a pedagógusok részletes, viszonyítási pontokkal ellátott visszajelzést tölthetnek le az eDia-rendszerből (edia.hu), amely megfelelő alapot szolgáltathat a gyerekek egyéni igényeit figyelembe vevő fejlesztő tevékenységek tervezéséhez és megvalósításához.
A Tablet- és egérhasználat feladatsor célja, hogy lehetőséget adjunk az adatfelvétel során előforduló műveletek gyakorlására. Ezek a műveletek az egérhasználathoz kötődnek, óvodai mérések esetén az érintőképernyő használatát jelentik.
A nyelvi képességeket monitorozó feladatok a legfrissebb kutatási eredményekkel összhangban a korábbi mérési gyakorlatban megjelenő elemi készségeken, hangfelismerésen, rövid-hosszú hangok differenciálásán túl (elemi fonológiai tudatosság szótagok és hangok szintjén) a szókincs fejlettségét vizsgálják főfogalmak mentén.
A számolási előkészségeket monitorozó feladatok egyrészt a számfogalom és számlálás, másrészt a manipulatív eszközökkel végzett számolás fejlettségi szintjét diagnosztizálják.
Az eDia EDIT tesztrendszer az általános gondolkodási képességeket öt területen monitorozza: (1) analogikus gondolkodás és osztályozás műveletei; (2) szerialitás; (3) auditív és vizuális memória; (4) vizuális észlelés; (5) téri reláció és orientáció.
A motiváció felkeltése és fenntartása érdekében a feladatokat egyszerű kerettörténetekbe illesztettük. A Tablet- és egérhasználat során a gyerekek Editnek, a griffnek, a Nyelvi képességek feladatsor esetében Süninek, a Számolási előkészségek során pedig Páminak segítenek lufikat gyűjteni.
Az eDia Elektronikus Diagnosztikus Iskolakészültség Teszteket az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport munkatársai fejlesztik. A feladatok az eDia rendszerből érhetőek el (edia.hu).
Amennyiben bővebben szeretne tájékozódni az egyes területekről, kattintson a Tanulmányok feliratra! Az eDia rendszerről a Bővebben az eDia-ról feliratra kattintva olvashat.