DTTK logó

Óvoda – iskola átmenet támogatása:
Iskolakezdő Mérőcsomag (IKM)

Online feladatok gyermekeknek


Az online Iskolakezdő Mérőcsomag (IKM) gyors és adekvát visszacsatolás biztosításával segítheti a pedagógusok fejlesztő munkáját.


A papíralapú módszerekkel az adatfelvétel csak úgy valósítható meg, ha minden egyes tanulóval külön elvégzik a vizsgálatokat. Ebben a formában az adatok felvétele és az eredmények feldolgozása jelentős többletterhet jelent a pedagógusoknak.

Az új technológiai megoldások segíthetnek alkalmazkodni a kihívásokhoz, többek között megnyitják az utat a csoportos adatfelvétel és a hatékonyabb adatfeldolgozás irányába. Az Iskolakezdő Mérőcsomag jelenleg négy fő terület vizsgálatát teszi lehetővé: tablet- és egérhasználat műveletei, olvasás előkészségei, korai numerikus készségek és induktív gondolkodás.


A gyerekek eredményeiről a pedagógusok azonnali visszajelzést kapnak, a rendszerbe belépve megjelennek az összesített adatok, a viszonyítási pontok, valamint minden gyermek esetében szöveges értékelés is készül.



Tablet- és egérhasználat


A tablet- és egérhasználat feladatsor célja, hogy lehetőséget adjunk az adatfelvétel során szükséges műveleteknek a gyakorlására. A feladatok kialakításakor fontos szempont volt, hogy olyan feladattípusokat és műveleteket gyakoroljanak a gyerekek, amelyek a többi eszközben is megjelennek.

Olvasás előkészségei


Az olvasás előkészségei feladatsor a fonológiai tudatosság egyes komponenseinek fejlettségét vizsgálja. A fonológiai tudatosság egy gyűjtőfogalom, ami a szavakon belüli fonológiai egységek azonosítását és manipulációját lehetővé tevő készségeket foglalja magában.

Korai numerikus készségek


A korai numerikus készségek feladatsor a számolási készségeket, számok helyes sorrendjének ismeretét, különböző mennyiségekkel végzett számolási műveleteket, számképek, arab számok felismerését vizsgálja.

Induktív gondolkodás


A gyerekek induktív gondolkodásának vizsgálatához figuratív elemeket tartalmazó sorozatokat, analógiákat és osztályozás feladatokat alkalmazunk.

Motiváció növelése


A motiváció felkeltése és fenntartása érdekében a feladatokat egyszerű kerettörténetekbe illesztettük. A Korai numerikus készségek és az Induktív gondolkodás feladatsorok megoldása során például a gyerekek Süninek segítenek összegyűjteni lufikat, hogy az almával teli zsákokat az otthonába tudja szállítani.

Az Iskolakezdő Mérőcsomagot az SZTE Oktatáselméleti Kutatócsoport, az SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport és az MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport munkatársai fejlesztik. A feladatok az eDia rendszerből érhetőek el (edia.hu).
Az Iskolakezdő Mérőcsomagról egy részletesebb tájékoztató anyag is készült, melyet az IKM részletes feliratra kattintva tölthet le. Amennyiben bővebben szeretne tájékozódni az egyes területekről, kattintson a Tanulmányok feliratra! Az eDia rendszerről a Bővebben az eDia-ról feliratra kattintva olvashat.


Próbálja ki a demó feladatinkat!


Az alábbi demó tesztek segítségével bemutatjuk az eszközök elméleti hátterét, valamint a feladatok működését. A feladatok hanganyagot is tartalmaznak, ezért kérjük, figyeljen arra, hogy az eszköz (számítógép, tablet), amin megoldja a teszteket, ne legyen teljesen lehalkítva!

Ha korábban még nem regisztrálta magát a rendszerben, a Regisztráció gombra kattintva megteheti azt.


Regisztráció a demó feladatokhoz



Az Iskolakezdő Mérőcsomag használatához vegye fel velünk a kapcsolatot az alábbi elérhetőségeken:

eDia Kutatásszervező Csoport
email (iskola): iskola@edu.u-szeged.hu
email (óvoda): ovoda@edu.u-szeged.hu
Telefon: +36-62/544-354